Hello World

print input python

Witaj świecie! Czyli pierwszy program

Skoro masz już wybrany kompilator to możemy wziąć się za tworzenie programów chodź domyślnie zrobiłeś to już nieświadomie. Istnieje niepisana tradycja o tym żeby pierwszy program wyświetlał na ekranie „Hello Word” dlatego też wiele kompilatorów robi to domyślnie. Zależności od tego na jaki edytor tekstu się zdecydowałeś uruchamia się go inaczej (zazwyczaj jest to F5 lub inny klawisz funkcyjny ewentualnie przeznaczony do tego przycisk w interfejsie programu). Zanim zaczniemy powiem Ci jak będzie to wyglądać. Zawsze we fragmencie kodu będę starał się na bieżąco tłumaczyć daną linijkę. Będę do tego używać „komentarzy” czyli „#” Ty również możesz z nich korzystać podczas programowania. Następnie będę objaśniał bardziej szczegółowo pewne kwestie. Zaczynajmy przygodę z print i input

Instrukcje wejścia i wyjścia

W Pythonie instrukcje te są już od razu zaimplementowane więc nie ma potrzeby korzystania ze specjalnych bibliotek do tego przeznaczonych tak jak ma to miejsce w c/c++. To kolejny dowód tego jak ten innowacyjny język programowania wychodzi nam na przeciw i ułatwia pracę. W poniższych przykładach omówimy instrukcje print (wyjście czyli wypisanie na ekranie) i input (wejście czyli pobranie z klawiatury).

Instrukcja wyjścia print()

print() służy to wypisywania dowolnego tekstu na ekranie komputera, umożliwia nam to komunikacje z użytkownikiem

print("Hello World") #Wypisanie na ekranie napisu Hello World

Jak widać w Pythonie wystarczy jedna linijka kody żeby to zrobić to naprawdę tak proste. Zwróć uwagę że funkcja print ma nawiasy okrągłe w których jest napis do wyświetlenia (zawsze w cudzysłowie). W odróżnieniu od omawianych na tej stronie językach C i C++ nie potrzeba tutaj średników, bibliotek oraz nawiasów klamrowych to bardzo ułatwia prace.

print("Czesc to ja ") #wypisanie
print("Twój nowy program") #kolejne wypisanie
print("napisany w Pythonie (:") #i jeszce jedno wypisanie

Pora przejść dalej i poznać kolejne funkcje i mechanizmy Pythona

Instrukcja wejścia input()

input() służy do pobierania wartości z klawiatury, umożliwia tam to interakcje z użytkownikiem oraz bardzo elastyczne programy

print("Witaj") #wypisanie
wiek = input("Ile masz lat: ") #stworzenie zmiennej "wiek" i przypisanie jej wartości 
print("Wow masz", wiek, "lat") #wypisanie tekstu, wartości naszej zmiennej i znowu tekstu

W tym przykładzie użyliśmy print() w dobrze nam znany już sposób ale bardziej będzie nas interesować linijki 2 i 3 ponieważ tam dzieją się nowe rzeczy. Na początku drugiej linijki stworzyliśmy zmienna „wiek” i od razu przypisaliśmy jej wartość używając do tego instrukcji input. Ona również korzysta z nawiasów okrągłych w których można napisać tekst do wyświetlenia (oczywiście w cudzysłowie) tak jak w print. Następnie wypisujemy tekst oraz wartość naszej zmiennej  i znowu tekst. Jest to możliwe ponieważ użyliśmy przecinka i w odpowiednich momentach zaznaczyliśmy cudzysłowiem koniec i początek naszego tekstu.

Ale nasz program nie jest doskonały bo umożliwia on pobranie tekstu np: „dużo”, „pięć”, „nie wiem” i jednocześnie liczb np: 10,5 , 30, 999999. Co z jednej strony jest naprawdę fajne ale niebezpieczne ponieważ może to być powodem błędu w przypadku obliczeń. Przerobimy nasz program żeby lepiej to zobrazować.

print("Witaj") #wypisanie
wiek = int(input("Ile masz lat: ")) #stworzenie zmiennej "wiek" i przypisanie jej wartości 
print("Wow masz", wiek, "lat") #wypisanie tekstu, wartości naszej zmiennej i znowu tekstu
wiek = wiek + 10 #do naszej zmiennej dodajemu 10
print("A za dekade bedziesz miec", wiek, "lat") #wypisujemy wiek ze zmienioną warotścią

W drugiej linijce pojawiło się słowo int()  jest to funkcja zmieniająca wartość na typ liczby całkowitej (int od słowa integer). Zwróć uwagę na to że w funkcji int jest funkcja input jest to możliwe dzięki poprawnemu użyciu nawiasów okrągłych. O typach zmiennych możesz dowiedzieć się więcej w dodatku A. Typy zmiennych są naprawdę bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania programów. Następnie w czwartej linijce dodajemy 10 do wprowadzonej wartości, jest to możliwe tylko dlatego że zmienna „wiek” jest liczbą. Jeżeli użytkownik poda tekst lub literę program natychmiast się wyłączy informując nas komunikatem błędu

Rozbudowany przykład print() i input()

W tym przykładzie obliczymy pole i obwód prostokąta o bokach podanych przez użytkownika

bokA = int(input("Podaj dlugosc boku A: ")) #pobieramy liczbę całkowitą
bokB = int(input("Podaj dlugosc boku B: "))
pole = bokA * bokB #towrzymy zmienną "pole" i nadajemy jej wartość
obw = bokA*2 + bokB*2 #tworzymy zmienną "obw"
print("Pole wynosi:",pole) #wypisujemy wartość
print("Obwod wynosi:",obw)

Ten przykład nie różni się czy niczym specjalnym od pozostałych fragmentów kodu pokazanych wcześniej. Wykonano w nim działania arytmetyczne takie jak mnożenie (znak *) i dodawanie (znak +) Poniżej przedstawiam krótką listę pozostałych działań

Dodawanie +
Odejmowanie
Mnożenie *
Potęgowanie **
Dzielenie /
Dzielenie całkowite //
Reszta z dzielenia %

Podsumowanie

Język Python jest naprawdę bardzo przyjazny dla nowych użytkowników a praca z nim sprawia wiele przyjemność. Mam nadzieję że informacje są przedstawione w sposób prosty i przejrzysty, zaczynając swoją przygodę z programowaniem pamiętaj o dobrym użyciu cudzysłowów, przecinków i nawiasów okrągłych. Prawdopodobnie na początku będzie Ci to sprawiało problem ale szybko wejdzie to w krew i stanie się naturalne. Pozdrawiam i życzę owocnej nauki